Druvskörd

I dag var det dags att ta hand om druvorna som inte blivit uppätna direkt. Har haft en del funderingar på vad jag skulle göra med dem, men bestämde mig för saft och glögg. Försökte torka tidigare i höst, men de smakade inte gott.
 
 
Så jag rensade klasarna från mögliga druvor och tvättade dem innan de åkte i stora saftgrytan. 6 liter i första omgången.
 
 
Efter 10 minuters kokning och bearbetning med potatisstöt så hälldes massan i silduk och fick rinna av.
 
 
Blev bra utbyte. Det här blev kvar, nästan en liter.
 
 
Och det här förstås. 4 liter saft i första omgången. Nästa kok hade jag drygt 9 liter druvor. Totalt blev det 9 liter dryck. Jag kokade glöggkryddor för sig och blandade sen ner i hälften av saften. Saften var så söt att extrasocker kändes onödigt.
Frös ner både saft och glögg. Klart! Skönt att va klar med projekt Druvskörd.
 
 
Ja, inte riktigt. Disken är ju kvar. Den tar jag i morgon.
 
 
Och hönorna fick en del druvor också. 
 
 
Det är inte bara positivt med höns. De drar mycket råttor också. Den här veckan har jag ägnat mig åt råttfångst. Det är inte kul när man möter råttor varje gång man går till hönsen. Jag har ställt in sorkfällor i de hörn av hönsväxthuset där jag sett att råttorna springer ut, och det har fungerat bra.
 
 
Pang! Rakt i fällan!
 
 
Solo har också plockat några i hönshuset. Den här veckan har vi tagit 11 råttor och 3 möss! Men det finns flera kvar. . .
 
 
Försöker göra klart ute. Går igenom krukorna med liljelökar och planterar om en del som står för tätt. Och planterar vårlökar i kruka 
 
 
Hönsen är med mig ute,  och Ica-Ross hjälper mig att rensa. 
 
 
Sen passar de på att förse sig med nyttigheter också. Grönkål- mums!
 
 
Och förresten, benmjöl eller hönsmat går väl på ett ut?
 
 
 
Passade barnbarnet i fredags, och då kommer genast Sesam och kurar ihop sig i mitt knä, när Ellen och jag sitter i deras soffa och myser. Får lite utlopp för min längtan efter katt.
 
 
Han är en riktig goding! Otroligt kelig.
 
 
Hösten är härlig som den är nu. Bra arbetsväder, både ute och inne. Idag har jag jobbat inne. I morgon hoppas jag kunna jobba ute.
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0