Fröinköp

 
När jag drog upp rullgardinen i söndags var det kallt. 15 minusgrader. De hade hotat med 19, så det var ju rätt ok ändå. Skönt att kunna elda i kökspannan.
 
 
Spirean var full av små ispärlor, som glittrade likt diamanter i solen. 
 
 
Inne har alla paprikor och fönstertomater grott.  Inte så stora än, men de är uppe i alla fall.
 
 
Chiliplantorna växer snabbt. Brukar inte använda såjord utan har sått i välgödslad urnjord, och storleken på hjärtbladen är verkligen rejäla. 
 
 
Förr brukade jag hänga på låset så fort affärerna fick in sina fröer. Ville köpa på mig det jag behövde så snabbt som möjligt. Lite surt när Blomsterlandet hade 50% på fröer en vecka senare. Så nu har jag lärt mig att ha is i magen. Och i dag var det dags, 50% billigare!
Känns som det är tidigare än förra året. Men det är klart, Impecta skickar ut sina kataloger redan i december, Granngården har haft Ta 10, betala för 5, i en vecka. . .gäller väl att hänga med om de ska få sälja några fröer.
 
 
Slaktade min nakenfröpumpa på 9 kg härom dagen.
 
 
Inte ett enda moget frö! Och smaken är ingen höjdare. Smakade som squash. Men jag bakade ett par falska ostkakor och ett par pumpakakor med pepparkakskryddning av köttet. Det blev gott! 
 
 
Mitt mål förra veckan var annars att måla om ett par spegeldörrar. De skulle tvättas och slipas. . .jag drog på jobbet i det längsta. Gick ut och skottade snö, tog bort snö från tunneltaket, var till biblioteket med böcker och en massa annat. Till slut kom jag igång.
Vilken pensel skulle jag använda? Plockade fram några lämpliga men sen fick jag syn på en roller med rundad ände. Den fungerade perfekt! Det tog en timme att måla två dörrar. På bägge sidor. Sen målade jag trösklarna. Gick ännu snabbare. Ja, tänk va man kan oroa sig i förväg för något som sen går tämligen snabbt.
Nu har jag tvättat två dörrar till. I morgon ska jag slipa och måla.  Häpp!
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0