Å sen kom vintern tillbaka. . .

 
Förra veckan rensade bina. Visst heter det så? När de lämnar kupan första gången efter vintern, för att tömma tarmen? 
Jag hade ju ställt ut julens hyacinter, och det verkade finnas lite ätbart där. Annars finns ju inget som blommar än. Och tur är väl det, för nu är vintern tillbaka med mer snö. Och slask eftersom det blir plusgrader under dagen. Hade bilen inlämnad i dag igen, så det blev 2 x 40 minuters promenad i blötan.  22 000 kr i utgifter  på bil och glasögon senaste 10 dagarna. Förhoppningsvis blir det inte en vana.
 
 
Fördelen ned snövädret är ju att jag helhjärtat kan ägna mig åt inneaktiviteter. Lejongapen växer bra och behöver snart skolas om.
 
 
Jag kollar över mina chiliplantor varje dag, och när bladen på plantorna blivit så här buckliga, då är det fara å färde. 
 
 
Ser du dom? Bladlöss i 8 ggr förstoring! Har försökt att klämma ihjäl dem några dagar, och nupit bort toppen på plantorna eftersom det är där lössen trivs bäst, men idag gick det inte längre.
 
 
Duschade alla 50 chili- och paprikaplantorna med såpvatten. Ska upprepas om en vecka.
 
 
Plantorna varierar väldigt i storlek. King of the North är kraftiga plantor.
 
 
Lombardo är lite spensligare. Hoppas att de växer fint nu.
 
 
De plantor som jag toppat skjuter sidoskott. De ser lite fjuttiga ut nu, men jag hoppas att de växer till sig. Gödslade dem i morse.
 
 
Småtomaterna växer fint och man kan se blomknoppar i topparna på Vilma och Tigerette. 
 
 
Windowbox däremot, ser inte ut att må bra. Bladen krullar upp sig och torkar. Får så nya.
 
 
Så här blev pärlhyacinerna till festen. I princip. Knöt linsnören runt och stoppade dit ett par kvistar med videkissar också.
 
 
Just det, det var ju Fårfest i Kil under helgen. Runt 9000 besökande som njöt av fårprodukter  av olika slag. Tussris pryder lokalerna och omgivningarna. Man kan köpa sig ris också, eller köpa infärgad ull och göra sitt eget. De här damerna köpte färdigt. Nu ör jag helt färdig. Sovdax!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0