7 juli

 
För ngn månad sen ringde en kollega; 'Min dotter ska gifta sig, skulle du kunna tänka dig att göra bordsdekorationerna? Och brudbuketten. Hon älskar rosor och han gillar havet.'
Ja, det kunde jag. Och förra helgen var det dags. Har funderat mycket kring blommor och hur gör man havet?
 
Började på torsdag kväll med att skära oasis och lägga i blöt.
Fredag morgon plockade jag blommor från trädgården och satte i vatten för att de skulle få dra.
 
 
Sen var det dags för inköpsrundan. 60 rosor och ett par kvistar med brudslöja. Passade också på att fråga Anita i blomaffären om råd, hur gör man för att inte rosorna ska nicka i denna värmen?
 
 
Blada av rosorna, var första rådet. Så då gjorde jag väl det.
 
 
Uppskattade vilka rosor som skulle till brudbuketten och skaftade dem. Dvs stadgade upp dem med metalltråd. Så här blev det slutliga resultatet.
 
 
Bordsdekorationerna gjorde jag i magurita-glas.
 
 
Lite tempoarbete. 
 
 
Första skålen klar. Totalt 12 stycken. 
Sen skulle det ju vara lite havstema. . .
La några snäckor i ett gammalt konserveringsglas, fyllde på vatten och satte i en ros och lite grönt. Kaprifolblad.
 
 
Totalt 4 st blev det.
 
 
Att frakta blomarrangemang kräver också lite tankearbete. Kom på en bra lösning, sågade ner papprör och ställde skålarna i. Fodrade kanterna med bubbelplast.  Dags att packa bilen!
 
 
Jobbade hela fredagen till kl 01, uppe igen kl 6 på lördag morgon. Allt skulle levereras 4 mil, och sen skulle jag ställa i ordning på borden i festlokalen.
 
 
Brudens föräldrar hade köpt glaskross som jag skulle strö ut på bordet. Har aldrig använt sånt, men gjorde mitt bästa.
 
 
Brud och brudgum fick lite extra.
 
 
Åsså var det ju det här med havet. . .
 
 
Alla blomarrangemang var olika, men frökapslar från vallmo, rysk martorn, clematis, fröställning från clematis, vintergröna och hostablad och rosor fanns i alla. 
Var ganska trött när jag kom hem på lördag em efter att ha ställt i ordning allt. Vilade lite innan jag tog itu med att röja bort alla rester från blommor och blad.
Mycket jobb, men jättekul! Det här hoppas jag få göra fler gånger!
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0