Juldag 2018

Vila! Nu är det juldagen och julstressen är över för den här gången. Och tänk, det gick bra utan allt jag inte hann göra. Nu återstår bara disken och röjning av huset.
 
 
Pepparkakspudlar blev det, i stället för pepparkakshus.  Får se om jag får till ett ätbart växthus nästa år.
 
 
Det hårda tunnbrödet blev sprött och gott. 
 
 
De mjölksyrade morötterna blev lyckade. T o m Solo tycker om dem.
 
 
Efter allt prat om palmolja i Nutella mm så gjorde jag egen nötkräm, den blev god,
 
 
Använde senapskula till att krossa chilin. Gick fort men kittlade lite i näsan.
 
 
Passade på att göra lite senap också. Den blev stark! Men fungerade bra att smaksätta ärtsoppan med.
 
 
Mellan alla hushållssysslor måste jag ju kolla till mina sådde också. Och titta! Heidis pionfrön börjar gro! De får stå framme i värmen ett tag till för att utveckla mer rötter.
 
 
Har slarvat med utgödsling hos hönsen, så 1/2 tunna skrapade jag bort förra veckan. Och hällde ut på sparrisen! Ja, jag vet, inte bästa tiden att gödsla men nu fick det bli så. En stor del av näringen blir nog kvar till sparrisen ändå.
 
 
Vi går haft lite vinter under ett par veckor. Det är vackert.
 
 
Snön bildar vackra girlanger  på armeringsmattorna  i trädgårdslandet. 
 
 
Och kylan ger frostiga fönster på glasverandan.
 
 
Men inne i glasverandan är det plusgrader. Det har jag lökkrukor som väntar på våren. Precis som jag gör. Skönt att julen passerat och att vi går mot ljusare tider. Snart ska jag börja så. . .



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0