Skördetid

Nu börjar det redan bli mörkare på kvällarna. Och eftersom kvällarna är så ljuvliga vill jag ju jobba ute, men till slut ser jag ju inget. 
 
 
Vilken tur att jag har pannlampa! Då kunde jag jobba en stund till med att binda upp tomater och klippa bort tjuvar. Har ett par sorter som är hopplösa på att sätta tjuvar, och plötsligt är det kaos.
 
 
Paprikorna mognar snabbt nu. Det här är gårdagens skörd. Ett par squash har jag också plockat in.
 
 
Squashen blev till en kaka, med hallon och vit choklad.
 
 
Trots att det är så torrt plockar jag en del vildhallon. Inte så stora, men det är många!
 
 
Känns fantastiskt att kunna gå ut i trädgården och hämta in mat. Nya zeeländsk spenat är en ny favorit.
 
 
Värmen driver på, och idag åt jag de första mogna björnbären. I juli! Minst 1 månad tidigare än de brukar.
 
 
Har ätit av de första ärtorna också. Sugar Lord. Goda!
 
 
Har skördat min vitlök också. Inte är den stor, men räcker säkert över vintern ändå. En del lökar hade inte bildat klyftor än, utan är sololök. En del hade växt för länge så klyftorna var öppna. . .Det får bli utsäde. Men största delen var ok. Vatten och gödsel behöver behöver de mer av nästa vår. Eller när jag såŕ i höst.
 
 
Min basilika blev inget med i våras, så jag gjorde ett nytt försök. Efter ett dygn hade fröna sugit åt sig vatten och ser ut som små ägg .
 
 
Efter ytterligare ett dygn hade det bildats en grodd.
 
 
Och nästa morgon ser de ut så här. Det positiva med värmen.
 
 
Annars är jag lite less på värmen. Orkar inte så mycket. Tur att jag har vatten till växterna! 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0