Mjölksyrningsbakterier

 
Nu är det inne med nyttiga bakterier! Jag har köpt två nya böcker om fermentering och har en gammal bok, inköpt 1979. Väldigt intressant läsning.
 
 
För en månad sen gjorde jag två burkar med surkål, klar att smaka på fredag, och i helgen testade jag morot, rödbeta och rotselleri. Och kimchi.
 
 
Riva rödbetor grovt.
 
 
Blanda i spetskål för att förbättra förutsättningarna för syrning, rödbetan innehåller antibakteriella substanser som hämmar de nyttiga bakterierna.
 
 
Stöta det rivna för att frigöra cellsafterna
 
 
Och packa det hela i glasburkar. Täck det hela med en plastpåse som fylls med lite vatten, för att hindra syret och därmed skadliga bakterier att bryta ner burkens innehåll.
 
 
Och sen ska burkarna stå i rumstemperatur två veckor. Bara hoppas att mjölksyrebakterierna segrar.
 
 
Testade kimchi också. Strimlad salladslök som saltas
 
 
Och blandas med en röra av bl a lök, ingefära och chili. Allt enligt ett recept av Soki Choi. Den är klar på fredag. 
 
 
Nu har jag cashewnötter i blöt, för att göra en vegansk ost,  med hjälp av probiotiska kapslar och näringsjäst. Ska bli intressant att smaka. Att jag drog i gång osten beror på Anette, en trevlig apoteksanställd i stan som jag pratade med i dag. Hon håller på med fermentering. Tänk va oplanerade möten kan leda till! 
 
 
Loka?  Nej, kombucha som jag fick av Solveig i dag. Den ska stå framme 7 dagar innan den är klar. Men jag fick provsmaka lite av färdig dryck hos henne i dag, så jag vet ungefär vad jag kan vänta mig. Kul med nya impulser! Men det tar lite tid.
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0