Matlagning

Matlagning har stått på min Att göra-lista ngra dagar, och i dag blev det äntligen av. Gick upp kl 3 eftersom jag inte kunde sova, och slöade i soffan framför Tv:n i stället. Solo kom och gjorde mig sällskap så småningom och kl 7 tog vi morgonpromenaden.
 
 
Satte igång med att strimla vitkål till surkålen. Hade köpt ett huvud med Eko-kål för 33 kr/kilot. 75 kr för ett huvud. Nästa år ska jag odla lite kål.
 
 
Saltade och stampade kålen och la den på burkar.  Fick ett sms från Blomsterlandet att det var 50 % på vårlökar, så jag åkte in.
 
 
Svårt att välja,  men det blev några förpackningar i alla fall. Köpte med lök till några kompisar också.
 
 
Grönkålen som jag plockade in och förvällde härom dagen togs om hand. 
 
 
Grönkålspudding. Köpte skinka och ädelost härom dagen.
 
 
Blev god!
 
 
Bakade rödbetor häromdagen. De sålde rotfrukter, lök och vitkål för 3.90/kilot och jag köpte en del.  
 
 
Dags för rödbetsbiffar med halloumi.
 
 
Första omgången, enligt receptet, blev lite tam. Tillsatte salt, peppar, vinäger och salt och plötsligt blev de goda!
 
 
Åsså var det rödbetssoppa. . .tack och lov för matberedaren. Finhackar  lök,  strimlar vitkål, morötter och rödbetor. De bakade rödbetorna. 
 
 
Återstår kålpuddingen men det får bli på söndag. Och äppelkaka i morgon bitti. Nu har jag varit vaken i 22 timmar. Verkligen sovdax!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0