Sensommar? Eller höst?

Nu är det 2 september och regnperioden har bytts mot några fantastiska soldagar. Gräset är grönt igen och behöver klippas för första ggn på flera månader.
Jag skördar, både i min och andras trädgårdar.
 
 
Har haft mängder av kålfjärilar och hade köpt nät för att förhindra angrepp på kålen, men kom aldrig sta. Försökte plocka bort ägg och larver i stället. Räknade med att grönkålen fortsätter att växa långt efter att kålfjärilarna försvunnit. Sen tror jag att småfåglarna har plockat en del larver också. 
Efter regnperioden så kom fräscha blad och jag bestämde mig att frysa ner lite. Testade en ny metod; plockar 10-12 blad och lägger i en stor påse i frysen.
 
 
När bladen är frusna är de samtidigt väldigt sköra, så då krossar jag dem och drar bort stjälken. Fryser sen ner blaskrosset i en mindre påse. Tidssparande. Tar och upprepar processen när bladen växt till sig. När jag tröttnat får resten av kålen stå kvar i landet.
 
 
Har odlat nyazeeländsk spenat för första året. Ryckte upp 2 plantor eftersom det blev trångt åt rotsellerin. Det blev en skottkärra! Och jag har 18 plantor kvar att skörda!
 
 
Jag har 2 favoritredskap, nu i skördetider. Äppelklyftaren, som är fantastisk när jag gör äppelkaka och äppelkompott,
 
 
Och äppelsvarven, som skalar, skivar och kärnar ur. Jag gör äppelringar till torken, och skär ner äppelringarna till mindre bitar som fyllning i bröd t ex.
 
 
Nu ska jag testa att göra the på äppelskalen, tänkte jag. Ev tillsammans med myntablad.
 
 
I glasverandan samlar jag mina skatter. Äpplen och plommon och päron.  De ligger och väntar på att bli förädlade.
 
 
Men jag kan ju inte motstå erbjudande om mer frukt.
 
 
Och ännu mer frukt!  Var på torpet och plockade lite i går.
 
 
Träden dignar verkligen av frukt. Ser pappa framför mig, hur lycklig han måste ha varit över att få plantera alla dessa träd, och sätta ympar på nya sorter där han kunde. En fattig pojk som lidit brist på mat hade nu möjligheten att se till att fylla vinterförråden. Men det är klart , det behövs inte så mycket frukt till en liten familj. 
 
 
Tog med lite nypon från  torpet också. Ska plocka mina egna också och se om jag kan få till lite puré.
 
 
Testade äppelsvarven på päron i morse. Fungerade utmärkt. Då kan jag enkelt torka såna också. 
 
 
Paprikorna växer bra. De stora grillas eller hamnar i soppor och grytor,  och de små orange, Hamik, är goda och lagom stora att äta direkt. Nästa år hoppas jag få frön till några frilandssorter också.
 
 
I år blev det inte av att jag tog vara på bondbönorna. De fick mogna och får bli utsäde till nästa år i stället. Det är det bästa med trädgård. Det kommer alltid ett nytt år med nya frön och nya möjligheter.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0