Vårkänning

 
Mycket snö har fallit sista månaden! Och ganska kallt har det varit. Men så plötsligt, blev det plusgrader!
 
 
Skottade mig in i tunneln för att kunna ta vara på en del snö genom att vattna bäddarna. Får ta en sväng till i morgon. 
 
 
Har sått mina Sta-fröer, dvs de jag beställt genom trädgårdsamatörerna,  perenner som ska ställas ut för stratifiering. Hade beställt 25 sorter men fick bara 10, lika så gott. Har mer än nog ändå.
 
 
Kollade burkarna med pionfrön som står i kylen,  och tänka sig, veichii hade fått både rot och blad!
 
Och ett par frön från Gretas buskpion har fått rötter. Kul!
 
 
Några andra buskpioner har fått ordentliga blad i kylen
 
 
Och rejäla rötter. Dags att komma i kruka.
 
 
En del av fjolårets sådder trodde jag hade dött i somras, men de skjuter gröna löv! De får ny jord och lite benmjöl.
 
 
Nu börjar jag få lite buskpioner. De 3 äldsta, 3 år, har knoppar. Spännande att se om de orkar slå ut, och vilken färg de får.
 
 
Rucola har grott i glasverandan. Vid 5 graders värme. Fantastiskt!
 
 
Och våririsen Katherin Hodgkin, som landade i brevlådan samma dag som Inger lämnade oss, blommar också i glasverandan.
 
 
Det börjar bli trångt i ljuslådan. Dags att skola i sär chiliplantorna. Paprikaplantorna kan vänta en vecka. Såg till min förskräckelse att ett par plantor hade fått bladlöss! Inte kul! Gäller att hålla ordentlig koll. Chiliplantor lär vara predestinerade att få ohyra.
 
 
Har i alla fall skolat isär 2 sorters fönstertomater: gul Window box  och Gulrandig Tigerette.  Tigerette har väldigt gulgröna blad, lätt att känna igen. I morgon får det bli omplanteting av chili. Lite varje dag, sakta framåt.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0