Allt på en gång

Vad jag har gjort i dag? Inte så mycket som jag borde, väldigt rörigt överallt.
 
 
Hittade ett kvarglömt Gyllenbär, hurra! Så har jag ju några fröer att så.
 
 
 Sen skulle jag ju kolla upp olika sätt att få bubbel i Annas aroniadryck...
 
 
De nyinköpta fröerna ska sättas in i pärmen, så jag får lite ordning.
 
 
Äggen ska märkas och läggas i kartong innan de ställs i kylen.
 
 
Fröerna från Margitta ska sås och ställas ut för stratifiering.
 
 
Dörrarna ska målas en sista gång.
 
 
Hyllan är färdigmålad och ska sättas upp på väggen i glasverandan.
 
 
Jätteverbenan ska också sås och stratifieras, och Gun ska få en påse med frön.
 
 
Det var kallt i morse, 13 minus, så jag måste ut och hämta ved och tända i spisen. Och aska ur den först.
 
 
På köksbänken står flaskor med kombucha för efterfermentering, sen igår.
 
 
Och på boksnurran i vardagsrummet står grundkombuchan på jäsning.
 
 
 
Och när vi ändå är inne på förädling så har jag kefir på gång. Den ska silas av och sen ska jag göra en ny omgång.
 
 
La torkade aprikoser i blöt i går, så idag ska de bli marmelad.
 
 
Köpte kakaosmör för dyra pengar före jul. Det fungerar ju både till hudkräm och i choklad. Googlade på recept så nu ska det göras choklad.
 
 
I glasverandan är det svalt, så där har jag några burkar med mjölksyrade  grönsaker och kimchi.
 
 
Måste ta vara på pumpan. Får bli soppa. Den jag testade sist, med kokosmjölk, var ju god. Och då slipper jag laga mat på några dar.
 
 
Måste skölja groddarna, och mungbönorna ska förvällas så jag inte får salmonella.
 
 
Har lagt vete och gula ärtor i blöt också. Spirar vete till hönsen och ärtskott till mig.
 
 
Och vad är det här för burk i kylskåpet? Mina buskpionfrön! Så stor du har blivit, du behöver ju få komma i kruka!
 
 
Jaja, jag ska sortera svärmors grejer och köra en låda till secondhand. Och den andra på vinden igen?
 
 
Den här tunikan skulle jag ju sy klar, så att jag kan ha den på buggen på söndag kväll.
 
 
Och äntligen fick jag ner de första fröna som ska kall sås. Lådan får stå i glasverandan så får jag se om något händer. Olika sorter av bladgrönt. Har en låda till som ska sås, med kål.
 
 
De här gullar hög ju lite mer med.  De ska ha en skvätt vatten varje dag. Chili, paprika och några fönstertomater.
 
 
Beställde bläck till skrivaren i söndags och det kom i måndags. De måste monteras.
 
 
Även när jag sitter på toan passar jag på att klippa lite på Solo. Måste få till en helklippning någon dag. Klippte klorna i dag i alla fall!
 
 
Ja älskling, vi ska gå ut! Matte ska bara. . .
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0