Nu börjar den - trädgårdssäsongen

 
Jodå, nu är de uppe, de små liven!  Chilin alltså. Det tog 6 dagar innan de första kom upp. Jamaican Bells snabbast. Och nu är alla uppe. 3-5 plantor i varje kruka. Nu är värmemattan ledig för nästa sådd.
 
 
Så i dag har jag sått lilla tomaten Vilma, ämnad för köksfönstret, och en rysk physalis. Sen har jag blötlagt paprikafrön. De sår jag i morgon.
 
 
I helgen har jag rensat frön. Här jätteverbena som har minimala frön.
 
 
Första försöket  var m h a förstoringslampa och pincett. Väldigt tidsödande. Kom sen på att jag skulle testa ett annat sätt.
 
 
Durkslag! Fröna slank lätt igenom nätet. Skakade man följde en del av skräpet med.
 
 
Så småningom hade jag en hög med hyfsat rena frön.
 
 
Det blev några påsar.
Nu ska jag så en del perenner också. Lejongap och silvertistel bl a.
 
 
Har kokat mitt livs första pumpasoppa,  av sorten Uschiki kuri. Den blev god. Kommer att fortsätta odla pumpa.
 
 
Dessutom har jag bakat ett par omgångar med knäckebröd. Trodde inte det skulle bli så gott! Får fortsätta utveckla det brödet. Mmm
Idag har jag gjort allt utom det jag tänkt göra idag -tvätta dörrar, dörrkarmar och trösklar inför målning. Bäst jag sätter i gång!
 
 
Fia
2019-02-05 @ 20:56:48
URL: http://tantfro.home.blog

Så smart att så i plastmuggar! Det är också svårt att glömma vad man sått om man skriver namnet direkt på muggen. Det ska testas någon gång! :)

Svar: Nu, efter ett år läser jag kommentarerna på min blogg igen.Har haft så många knepiga spamkommentarer från män som pratar om sina stora penisar, att jag struntat i kommentarerna. Tills nu😊 ja, för mig fungerar det bra att så flera frön i varje mugg och ställa på värmemattan. Skulle inte få plats annars. Lycka till med odlingarna!
Agneta Sjögren




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0