Väldoft

 
Nu har jag plockat den första buketten med liljekonvaljer. En vecka före mors dag. Trots en kall vår hann de mer än väl ifatt. Väldigt mycket blommar nu.
 
Det här skrev jag för några veckor sen. Sen krånglade det med skrivandet och jag fortsätter idag, 18 juni. 
Har fått en del gjort, trots värmen. Går upp 5.30 och jobbar några timmar, tar sen lång siesta för att sen jobba i trädgården till 23-tiden.
 
 
De flesta pallkragar är på plats, och det växer. Mycket att vattna.
 
 
Härom kvällen fick jag sällskap av en pratsam borymmare. Trast? Hoppade som en groda. Hoppas att hen hittade sina föräldrar.
 
 
Trots en sen vår så är allt tidigt p g a den långa värmeperioden. Smultron och jordgubbar är klara ett par veckor före midsommar.
 
 
I växthuset börjar den första tomatpaprikan att skifta till rött.
 
 
Liksom snackpaprikan.
 
 
Mitt blåregn Blue Moon, satsar på en liten blomklase. Va kul! Har bara haft plantan i 2 år och den står i kruka.
 
 
Lavendelsticklingarna jag fått av kusin Heidi börjar växa, måste väl betyda att de fått rötter? Jodå, så är det. 70 plantor till att skola om. Har en del annat att skola om också. Hittills har gyllene smultron, pärlrönn, rosenkvitten och sparris blivit omskolade. Åtminstone en del av dem.
 
 
Finns mycket vackert att se i trädgården. Gräsgrön guldbagge på rosen Stanwell perpetual.
 
 
Diabolon blommar. Vilka smycken!
 
 
Rhododendron som jag köpte på Lidl för ngt år sen blommar vackert. Fortfarande i kruka.
 
 
Hybridnejlikan, tror jag i alla fall att det är, blommar vackert och doftar. Ett blomminne från en granne.
 
 
Första året jag sett frukt på min rosenkvitten. Upptäckte det när jag skulle klippa ur den.
 
 
Äntligen kom regnet. Som vi väntat och hoppats. Inga mängder, men 15 mm i alla fall. Regntunnorna fylldes på och naturen tvättades ren.Jag har plockat in fläderblom för nu ska göras saft.
 
 
Oj, valde jag verkligen den här bilden? Ellen och Solo gillar varandra. Och det här året har de setts två dagar varje vecka. De får avsluta det här inlägget. Det är inte bara trädgård i mitt liv.
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0