Vädervariation

 
Snacka om variation! I söndags kväll var det 6 minusgrader och nu är det nästan 8 plusgrader. Men när jag ska röja i trädgården är det bättre när inte alla krukor är fastfrusna,  och det går att hälla ur vattnet ur hinkar och krukor.
 
 
I natt kom första snön, och lite halkigt blev det för en del. Den här bilen hade missat svängen uppe på Höjda. Men snön övergick i regn under förmiddagen .
 
 
Inte hade jag någon större arbetslust, men det är massor kvar att göra så. . .ut och plaska i slasket .
 
 
I går började jag lägga ut lecasten som ram för nästa års kålland. De stenar som inte frusit fast i varandra alltså. Det var inte så många. Gavlarna och en långsida fick jag till. Nåväl, hade klippt ner äppelgrenar och lagt dit, en tunna med golvmaterial från hönshuset, och tömt jorden från några tomatlådor.
 
 
I dag tog jag ut alla tunnorna med gödsel och golvströ från hönsväxthuset, så det blev en tunna till med strö ovanpå. Nu ska det snöa och regna på det här, och till våren hoppas jag på fin jord.
 
 
Anledningen till att jag vill tömma hönsväxthuset är de här! Gårdagens fångst av råttungar. Jag har massor av råttor, ser dem varje gång jag går till hönsen, och även när jag jobbar i trädgården.
 
 
Är det fria ytor i växthuset har de mindre gömställen och Solo har lättare att ta dem. I morse tog han en råttunge och det var en i fällan. 6 råttor färre på två där. Yes!
 
 
Nu åker alla återstående krukor med växter in i tunnelväxthuset , och det är några hundra, och sen täcker jag ned löv. Där får de bo över vintern. Clematis, liljor och en del buskar gräver jag ner i växthuset.
 
 
Har tömt en del tomatlådor med jord, men rätt många är kvar. Lövade av vinrankan i går och hade sällskap av några hönor som åt nerfallna druvor.
 
 
Trädgården levererar fortfarande, trots frostnätter. Köpte en bukett rosor och tog resten från trädgården. Upptäckte att kvistarna som burit blommor, på Clematis recta, gjorde sig fint som utfyllnad.
 
 
Gjorde ett litet arrangemang i en såssnipa efter svärmor.
 
 
Visst är det köpta och hemodlade fina ihop?
 
 
Till kvällsmat gjorde jag en grön drink. Havregryn, vatten, grönkål, avokado, apelsin, riven ingefära och lite honung. Och mixa!
Om det blev gott? Nja, men säkert jättenyttigt. Ska försöka göra gröna drinkar regelbundet. Har ju en massa fin grönkål.
I morgon blir det nya tag i trädgården. Det tar aldrig slut!
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0