11 plusgrader i skuggan

Jo, jag vet att det är för tidigt för vår, men i dag har det varit vår hos mig!  Har haft bilen inlämnad i dag,  så det har blivit 2 x 40 min promenad i solskenet. Promenad hem från verkstan i morse, och till verkstan för att hämta bilen i em. 
 
 
Har premiärsått i tunneln i dag.  Spenat, plocksallad, ngra asiater och vintersallad bl a. Det var varmt och skönt därinne, också.
 
 
I glasverandan var det 23 grader, så jag öppnade ett fönster för att kyla ner lite.
 
 
En del av växterna i glasverandan fick prova på utelivet. Här buskpionerna.
 
 
Ramslöken behöver också luftas lite.
 
 
Hyacinterna som stått i glasverandan sen första advent, åker ut nu eftersom vårblommorna kommer.
 
 
Krokus bl a.
 
 
Varje dag pollinerare jag persikan eftersom knopparna slår ut olika snabbt. Och jag vet ju inte när frömjölet är riktigt moget heller. Hoppas det blir några persikor!
 
 
Nu har 7 av 8 lådor med lejongapsfrön grott. En del står under extraljus och en del i fönster. Försöker tänka efter hur många plantor jag behöver, och sen klippa bort överskottet redan nu.
Den 8:e lådan innehåller Spanskt bergslejongap, en härdig perenn, och den har jag ställt ut för stratifiering. 
 
 
Har ett annat projekt på gång. Ska göra 20 bordsdekorationer till en fest på lördag. Födelsedagsbarnet gillar pärlhyacinter, så jag har köpt 20 st som jag försöker driva fram lagom mycket. 
Jag funderar också på hur jag ska göra arrangemangen. Många tankar har passerat. 
 
 
I lerkruka? Har inga krukor i rätt storlek.
 
 
Svepa i bergeniablad? Om jag har tillräckligt många stora blad.
De idéerna som råder nu är att gömma krukan i mossa.
 
 
Kanske dekorerad med porslinshjärta?
 
 
Får fundera på det här i dag. Vet var jag kan hämta mossa, men det är en massa snö i vägen. Hoppas den har smält lite mer idag.
 
 
Under tiden som jag funderar hjälper jag våren på traven genom att försöka minska isgatan på min tomt. Kom vår!
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0