Söndag 19 april

Våren är definitivt här. Soliga dagar och kalla nätter. Och nu är den här, tiden när allt ska ske samtidigt. Om det finns nån fördel med Corona-tider så är det väl att de flesta fritidsaktiviteter är inställda och för oss med trädgård betyder ju det mer tid för trädgården. 
 
 
Sista omgången med frösådder är i princip gjord. Zinni a, solrosor, krasse och kryddtagetes ligger i jorden och har börjat gro. Det står lådor med sådder både ute och inne.
 
 
Gurka, melon, squash och pumpa har jag testat att lägga fröna på fat med fuktig skumgummi över och under, och sen på värmemattan. När de fått grodd har jag planterat i jord. 
 
 
Gjorde samma sak med majsen. Andra sådden. Första omgången fick jag 8 plantor av 27 frön. Så nästa omgång groddade jag först. 
 
 
Och tänka sig, 30 plantor av 34 frön! Bättre resultat än texten på påsen lovade.  De lovade 24-28 plantor.
 
 
Potatisen ligger på förgroning, ska sätta några hinkar de närmaste dagarna. 
 
 
Paprikaplantorna trängs under extrabelysningen. Hur ska detta gå? De får ju inte komma ut på en månad än. 
 
 
Växthustomaterna trängs i kökets och tvättstugans fönster 
 
 
Fönstertomaterna blommar och har fått kart.
 
 
Och mina fikon. . .Har planterat om 7 plantor, har en kvar, i större krukor med hälften kogödsel i jorden. Hoppas fikonen orkar mogna. Har fikon på alla plantor utom Panachéerna. 
 
 
Har jobbat i träd gården också. Klippt ner Therese Bugnet, hoppas tillräckligt mycket.
 
 
Hönsen grovrensade lite under tiden.
 
 
Senare på em  tog jag över efter dom. Skönt, 1/4 av pallkragarna rensade. Tog 1 1/2 timme. När allt känns lite övermäktift är det bra att veta att det inte är det. På en dag borde jag hinna resten. Rent logiskt. Men eftersom jag alltid får huvudvärk dagen efter jag jobbat för mycket med armar och axlar så försöker jag att varva med annat. Och vila lite på maten. Men jag är på gång och det känns bra!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0