Nattsudd

Trots goda föresatser att lägga mig tidigt har klockan passerat midnatt. Förstår inte hur det kan bli så. Vaknade vid 7,  åt frukost hos hönsen, dvs sitter på en stol utanför tunneln och hönsen går runt mig och pysslar med sitt. Fortsatte med att klippa ner en vinbärsbuske som är i vägen vid en passage. Vattnade i tunneln och rensade lite ogräs vid växthuset.
 
 
Kycklingarna vill ju vara med och leta godsaker. Till slut gav jag upp rensandet, Svårt när man inte ser sina egna händer för att kycklingarna vill vara med.
Tog en sväng till tunneln igen. 
 
 
Kalebassplantan är rejäl nu. Jag klipper av en del rankor då och då, men det blir snart nya.
 
 
Största frukten är väldigt stor, tror den växt klart.
 
 
Några andra frukter har börjat svälla, snart behöver de stöttning. 
 
 
Gurkan Passandra är också stor och levererar gurkor dagligen. Funderar på att mjölksyra ett par burkar.  Gurka med dillsmak, mmm.
 
 
Har en tomatsort i tunneln, Aurora, den ger äppelstora frukter. I dag tog jag av de första klasarna som var färdigväxta. De får ligga inne och växla till rött och plantorna kanske får kraft till nya frukter 
 
 
Vitlöken Alexandra har stor topplök nu. Försra gången jag odlar den och satte den inte i jord förrän i maj, den behöver nog växa några veckor till.
 
 
Har sått en omgång ärtor till. Hoppas de hinner leverera innan frosten.
 
 
Efter  lunch blev det lite kantarellplock. Bara  2 minuter bort.
 
 
Och vildhallonen var stora och fina. Det blev några liter.
 
 
Sen ska de ju paketeras och frysas ner.
 
 
Viktigt att komma ihåg  att vattna fikonen i glasverandan,  många fikon på gång .
 
 
Ja, sen var det dags att få in höns och kycklingar och ge dem mat, och vattna växthuset och skörda lite tomater och paprika. Sen åt jag ett par mackor till Ernst. Rensade och förvällda kantarellerna. 
 
 
Hade plockat svarta vinbär i går och skulle testa att koka dem tillsammans med riven squash,  för mildare smak på vinbärssylt. Nu står grytan på svalning. Burkar orkade jag inte göra i ordning i kväll.
 
 
Och kvällens sista experiment; svartvinbärsglass. Består av vispad grädde, kondenserad mjölk,  sur svartvinbärssaft och ett par matskedar rom. De står i frysen nu och ska avsmakas i morgon. Ja nu är det sovdags. I morgon får jag besök av barn och barnbarn.
 
Om inte alla bokstäver är på rätt ställe i texten så hoppas jag du har överseende. Jag bloggar alltid på mobilen och har inga glasögon efter min starroperation, så synen är inte helt perfekt. God natt!
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0