Det växer i tunneln

 
Vissa dar känns bättre än andra. De där dagarna när man vaknar pigg och hyfsat utvilad, vädret är arbetsvänligt och man ser alla högar med projekt som aldrig blir klara, utan att sucka och må dåligt. Och man har en hel tom dag att göra vad man vill på. Inga tider att passa, inga ärenden som ska uträttas och ingen att träffa. Såna dagar är fantastiska. 
I dag tog jag ut kycklingarna tidigt och åt frukost under äppelträdet, omgiven av växter och doften från citrusblom, samtidigt som jag lyssnade på deras kvillrande. 
 
 
Jag har en liten burrymmare som hellre vill va på utsidan nätet. Brun leghorn, tror det är en hane. Bara 2 veckor än, så helt säker är jag inte.
 
 
Efter frukosten grävde jag ur för några murstenar som ska avsluta rabatten som går utanför trädäcket , som går runt äppelträdet. Du förstår, va?
Började att ta bort gräsmattan förra veckan och sen har jag fyllt på med massor av jord. Nu återstår gödsel och växter. Och växter har jag i massor. Har ju sått perenner flera vårar och det ska bli så skönt att få ner dem i jord. Lite färre krukor att vattna.
 
 
Men före frukost har jag en annan rutin,  öppna växthuset, öppna tunnelväxthuset, ge hönsen mat och släppa ut dem i hönsgården. Och oftast släpper jag ut dem ut hönsgården också, så kan de beta växter och leta animaliska godsaker, under tiden som jag vattnar i tunneln.
Jordgubbsplantorna möter mig först. Jag brukar njuta av några mogna gubbar direkt. Och plocka av om det är många. Nån brukar äta upp gubbarna för mig annars. Vet inte om det är fågel eller mus. Är väldigt glad att jag satte några plantor i tunneln, på de jag har ute är det nån som äter upp alla röda gubbar, fast jag har täckande fiberduk över.
 
 
Jag satte små halslökar från vitlöken i vintras. Tänkte se om de kunde bli några sololökar av dem. Det är utsädet man ser längst ner till vänster på bilden. Nu har en del av blasten lagt sig så jag drog upp några lökar. Och en del var väldigt rejäla, hade t o m klyftor! Så kul att det  fungerade! Låter de andra lökarna vara ett par veckor till. Blasten är ju grön fortfarande.
 
 
Har två plantor av gurkan Passandra och det är tillräckligt. Den växer bra och producerar mängder med goda, korta gurkor.
 
 
 
 
Testade att sätta bryrbönor, Borlottibönor och brytsockerärta också. Sådde direkt efter att ha blötlagt bönorna och det fungerade över förväntan,oj vad de växer! 
 
 
Nu blommar brytbönorna och det börjar synas minimala bönor. Sockerärtorna når mig till bröstet och producerar baljor som snabbt försvinner i munnen. Väldigt goda.
 
 
Fick en kalebassplanta av en kompis. Den växer rejält. Har bara sett en knopp till honblomm än, så det gäller att vara alert så jag inte missar att pollinera!
 
 
Har Auroratomaterna i tunneln. Fick stora fina tomater på den sorten förra året här i tunneln,  så jag testar igen. 
 
 
Sådde lite för många paprikaplantor i år och eftersom jag har drygt 20 hinkar med paprika i växthuset,  så satte jag resten i bädd i tunneln. De verkar trivas.
 
 
Chilin Anaheim missköter jag. De borde få större krukor.
 
 
Ett glädjeämne är mina små meloner som stod och stampade med 2 cm blad. Nu har plantorna börjat växa. Hoppas de hinner bära frukt.
 
 
Upptäckte härom morgonen att jag har små hjälpredor i tunneln. En liten spindel har fångat en av flugorna. Tack! 
Nu verkar det blåsa upp till regn, bäst jag går ut och jobbar innan arbetslusten försvinner.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0