Trodde jag var förberedd

 
Sprängfylld,  snart öppnar sig knoppen och vecklar ut sidenkjolen. Vallmon är fantastisk. Vacker knopp, vacker blomma och sen fröställningarna.
 
 
Tycker verkligen om mina höns, umgås med dem varje dag och de hjälper mig i trädgården och ger gödsel. Ägg däremot, blir det inte så många. Äldsta hönan är nog bortåt 12 år.  Jag har inte haft kycklingar på ett par år men vill man ha ägg måste man ha hyfsat unga höns, och lite nytt blod behövs också.  Finns ju mängder med hönsraser och jag kontaktade en kvinna som säljer avelsägg och frågade vilka som värper bra. Brun leghorn och Sussex var hennes tips. Så jag köpte 18 ägg av henne och 5 st blanddasägg av en annan kvinna. En kompis lovade kläcka fram dem åt mig.
 
 
Tänkte jag skulle vara i god tid med förberedelserna för att kunna ta emot de små, så  vatten- och foderautomater, värmelampa, startfoder och växtfoder köpte jag förra veckan. Buren skurades förra måndagen och sen riggades allt upp i soffan i hallen. Värnelampan, på 100 watt, skruvade jag i en gammal skrivbordslampa av metall. Allt klart.  
 
 
I går kl 13 kläcktes första kycklingen och i dag kläcktes 6 st till. Men jag hämtade de 2 äldsta i kväll. Satt med dem under tröjan ett par timmar, i tv-soffan. De sov gott efter en stund.
 
 
Sen satte jag ner dem under värmelampan och gav dem mat,  hackade blötlagda havregryn och mortlat kraftfoder. Det såg ut att smaka bra. 
Men jag kände att armaturen var väldigt varm och kom ihåg att jag sett en liten lapp med max watttal i skärmen. Jodå max 60 Watt stod det, när jag kollade. Så jag bytte värnelampan mot en 60 Watt lampa. Men var det tillräckligt varmt? 
 
 
Letade fram en pälstoffel och klippte till en sula av tovat och la i. Det borde väl funka? Ge tillräcklig värme alltså? Ena kycklingen tyckte det var helt ok men den andra klättrade ur och stod och pep ihållande.
 
 
En tovad kåta då? Med lampskärmsstomme? La en petflaska med varmvatten på varje sida om kåtan. Stoppade in kycklingarna i kåtan och de verkade komma till ro. Gick ut och stängde om hönsen.
 
 
När jag kom in hade kycklingarna klämt ner sig mellan kåtan och pet-flaskan.och den kalla plastväggen. Det gick ju inte för sig.
 
 
Jag klippte till en bit tovat och fodrade plastväggen med. Nu hoppas jag att de inte fryser ihjäl i natt. Jag har gjort vad jag kan. Får väl gå upp och byta vatten i flaskorna i natt. Åh jag som trodde jag var väl förberedd. .  
 
 
 
 
E



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0