22 mars 2020 Coronatidet

Nu har vi passerat vårdagjämningen, och det är ljust när jag går upp. Har varit några soliga, men kalla dagar.
 
 
Jag har köpt de första penséerna och ska leta fram lämpliga krukor att plantera dem i. Svårt att välja färger, så det blev en del.
 
 
Lite vårfint tänkte jag göra, både till mig men också tillsammans med medlemmar i hemträdgårdsföreningen. Men det blev inställt, precis som i stort sett alla samlingar i samhället.
 
 
De senaste veckorna har det blivit lite blandat/splittrat arbete. Har varit sängliggande av olika orsaker, men mellan varven har det varit lite utearbete och lite innearbete. Mossan har växt bra i vinter, men nu var det bra väder att göra något åt det. Spackelspade fungerar bra att skrapa bort mossa med! Går lätt när mossan är fuktig.
 
 
Har börjat klippa ner perenner också. Lite tidigare än jag brukar.
 
 
Inne har jag lagt golv i syrummet.  Efter att murstocken putsats, väggarna målats och nytt tak sätts upp. Nu återstår det att sätta upp lite bräder och få upp skjutdörrarna. 
 
 
Fönstertomaterna som jag sådde i januari, delvis för att säljas på Sara Bäckmos föredrag,  var stora och fina när det var dax. Tyvärr blev ju föredraget inställt, men jag sålde till kompisar i stället,  så jag blev av med dem. Behövde ju utrymmet med bra ljus till nästa omgång plantor, paprikor!
 
 
Har drygt 60 plantor som ska skolas om. Nu är växthustomaterna sådda och i princip alla har kommit upp. Måste fixa ännu mer ljus!
 
 
Bornholmsfikonet, som tillbringar vintern i glasverandan,  har fått små fikon så jag gav det större kruka med bra jord . Får se om det orkar bära frukten hela vägen. Får bära upp resterande fikon från källaren och lejongap, och jätteverbena och fuchsior  och frilandshibiskus och alla andra små vänner. Nu börjar en bråd tid!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0