Ännu en kall natt

Ännu en kall natt när jag tänt blockljusen i växthuset och klätt in tomaterna i tunneln med bubbelplast. Och fiberduk över potatishinkar, liljor, buskpioner och en massa annat. Börjar bli trött på kylan nu. 
Glad över tunnelväxthuset,  där växer det bra.
 
 
Jordgubbarna blommar.
 
 
Rädisorna har varit ätklara ngn vecka.
 
 
Salladen kommer starkt.
 
 
Dillen är väl fin?
 
 
I princip ätbar Pac  Choi. 
 
 
Ärtorna trivs i tunneln.
 
 
T o m bönorna törs titta upp ur jorden.
 
 
Förra helgen satte jag ut tomater och paprika i en isolerad del av bädden. På natten täcker jag med bubbelplast mot kylan.  Och på morgonen öppnar jag dörren till tunneln och tar bort bubbelplasten. Att vädra tunneln är väldigt viktigt eftersom det fort blir varmt där när solen lyser.
I går morse var det mulet och kallt, så jag öppnade inte dörrarna till tunnel och växthus. Släppte bara ut hönsen och gick in och diskade, körde tvättmaskinen  och lite andra inomhussysslor. Efter lunch upptäckte jag att solen sken och gick brått ut för att öppna upp växthus och tunnel.
 
 
Det var ingen kul syn som mötte mig när jag tog bort bubbelplasten! Kokt paprika! 
 
 
Men efter vatten och vädring/lägre temperatur så piggnade plantorna till. Vilka överlevare!
 
 
Vallmoplantorna återhämtade sig inte lika bra, de behöver komma ut i svalare niljö.
 
 
Kålplantorna kom också igen.  Hoppas jag får ut dem i jord snart. Har i princip rensat klart deras land.
 
 
Frölöken är fortfarande fjuttig, men betydligt kraftigare än när de stod ute i blåsten. Synd att jag inte ställde in brättet i tunneln tidigare. Det får jag komma i håg till nästa år. Det är blåsten som sm åplantorna inte gillar!
 
 
Smultronen växer också till sig. Gäller bara att komma på var jag ska plantera dem. 
 
 
Här är deras mammor. Golden dessert. Stora fina plantor i år också och massor av knopp. Många blommor har frusit, men det kommer fler. Undrar vilka som ger frukt först? Smultronet eller jordgubbarna i växthuset?   Snälla, är det inte dags för lite värme?
AmandaK
2020-05-23 @ 23:03:41

Har samma dilemma här! Odlar på inglasad balkong i zon 1 och spenderar dagarna med att öppna, stänga, öppna & stänga haha. Det har varit så ombytligt väder och att ha stängt hela dagarna gillar inte växterna då det snabbt blir så otroligt varmt...

Svar: Nej, vår och höst är det mer pass än annars. Men nu snart är det över!
Agneta Sjögren




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0