Dagens lista

 
I går var jag i stadsträdgården, Karlstad, och fikade med barn och barnbarn. Magnoliorna blommande och runt fontänen fanns en enorm rabatt med löksväxter.
 
 
Fantastisk,  vilsam dag. I går.
 
I dag hade jag tre måsten på listan, sätta potatis, klippa gräset och gödsla rabatter. Det ska ju bli regn och kallt i morgon och några dagar framåt. 
Sätta potatis, klippa gräset och gödsla upprepar jag som ett mantra gång på gång. 
 
 
Det här är Rocket, satte dem för ett par veckor sen. De har bott i glasverandan på nätterna.
 
 
Och här är Amandine, Cherie och Timo, köpta samtidigt som Rockar men oplanterade. Så idag ska det ske, sätta potatis, klippa gräset och gödsla. Måste vattna tomater och paprika. Alla 150 plantorna.  Oj, måste stötta upp plantorna under extraljuset i tvättstugan . Vilken tur att jag klippte bort årsskotten på två sälgar. Nu kom de väl till pass. 
 
 
 Oj där kom ett meddelande på mobilen, det måste jag svara på.   Äsch, ringer upp i stället. Ja, du kan komma och hämta dina tomater. Plockat iordning lämpliga plantor. Måste kolla listan först, så jag vet hur många av varje sort jag har.
Binda upp fler tomater, måste hämta fler stödpinnar. Oj va fikonen hänger!  Måste vattna dem! Och alla småplantorna. Men det verkar som det blåser för mycket på zinniorna som står på muren, måste flytta dem!
Och småplantor av gurka och squash är ju jättetorra,  måste hämta mer vatten. 
Nytt sms, jag har ett paket att hämta på Coop. Och nu kommer svågern och hämtar plantor. Skönt med 5 plantor färre som ska trängas.
Slänger ett öga genom fönstret mot uterummet, oj, lönnarna ser torra ut. Måste vattna! 
Måste plocka fram något ätbart ur frysen så det hinner tina. Aronia blir bra. Om jag skulle göra te till ny kombucha? 3 liter gör jag.
Jag kokar några ägg, har lite sill kvar. 
Hämtar paketet på Coop, äter ett par Husmans med ägg och sill och sen hämtar jag jord att plantera potatisen i. Letar fram 21 hinkar att plantera i och gör dräneringshål m h a lödkolv. 
 
 
När jag arbetar i trädgården så får hönorna komma ut. De kommer springande när de ser mig. Finns mycket trevligt utanför hönsgården.
 
 
När jag hämtar jord så passerar jag pappas tulpaner.  De kommer tillbaka varje vår.  Men finare nu än första åren,  då var de bruna! 
 
 
Väldigt mycket humlor i luften. De gillar vinbärsbuskarna i hönsgården.
Ja, dagen går och jag snurrar runt och fixar lite här och lite där. Jag planterar potatis i 21 hinkar och bär in dem i baracken. Rensar en pallkrage borta vid friggeboden, hämtar en skottkärra med jord och lite kogödsel och fyller på. Sätter 8 potatis och håller tummarna för att sorken ska hitta annan mat.  Vattnar potatisen. Klipper gräset, täcker fuchsior med fiberduk och jordgubbar med bubbelplast. Klipper till bubbelplast till potatisen. Stänger växthus och tunnel. Vattnar torra växter här och där.
 
 
På väg till pallkragen beundrar jag min småbladiga rhododendron.
 
 
Stjärnnagnolian är också fin.
 
 
Nu har jag bäddat in potatisen. Klockan är 20.30.
Sätta potatis, klippa gräs och gödsla,  nej, jag hann inte gödsla! Nu ska jag stänga in hönsen och leta ägg. Och hälla upp kombuchan. Och vattna alla tomater och paprikor en gång till. Gäsp!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0