Gissa grödan

När jag sådde i tunneln så ringde mobilen. Så jag pratade samtidigt som jag gjorde rader, vattnade och sådde.  Vad jag missade var namnlappar. Så nu är det lite gissningstävlan.
 
 
Ärter har jag koll på. Provade att så för att se om det funkade. Kunde ju vara för kallt i jorden. Men de har grott bra.
 
 
Det här ser ut som kålplantor.  Pac Choi  kanske?
 
 
Nu blir det lite svårare. Vintersallad eller vinterportlak? Får vänta och se.
 
 
Dill, det ser jag ju!
 
 
Rädisorna, med sin röda stjälk är också lätta att känna igen.
 
 
Det här tror jag är ngn sallad. Men är det Little gem eller plocksallad? Hmm.
 
 
Det här ser också ut som kålplantor. Tat soi kanske?
 
 
Inte den blekaste aning! Får vänta och se. Kan ju inte använda uteslutningsmetoden heller, för jag hade fler fröpåsar med än de jag sådde.
 
 
Det här tror jag år en sort som heter Spinach perpetual. Egentligen en sorts mangold. Gissar det eftersom det sitter ett frö kvar på bakersta bladet, och det ser ut som ett mangoldfrö. En rad är tom än så länge, undrar vad den innehåller? Och sådde jag ingen vanlig spenat?
 
 
Sådde kål i brätte för en månad sen och ställde ut i tunneln när den grott. Tyvärr hade jag glömt att vädra tunneln och det blev extremt varmt därinne. En hel del av plantorna dog. Men en del överlevde!  Grönkål och kålrabbi. 
 
 
Så för en vecka sen sådde jag en omgång till med broccoli, grönkål och kålrabbi. Dessutom sådde jag också spansk jungfru. Tyvärr så råkade jag så det i samma låda som grönkål. . . Nu står de lådorna också i tunneln. Får se hur det går.
 
 
Vallmofrön som jag sådde i brätte har grott lite halvdåligt. Får nog så lite fler.
 
 
Fjolårets frösådda Hostor börjar titta upp, de verkar bli lite olika stora? Ska bli intressant att se hur de utvecklas. 
Ja, det är kul med fröer!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0