Litet morgonbestyr

 
I natt kom äntligen regnet. Och naturligtvis blåste det rejält. Framför växthuset har jag en Clematis Arabella, en ickeklättrare som kräver stöd. Tidigare år har hon haft en pilkon som stöd, men den hade murknat under vintern och jag har funderat på alternativ ställning. Plantan fungerar som en perenn som klipps ner på våren, och sen skjuter nytt, och nu var rankorna ca 30 cm. I går stod de upp,  i morse såg de ut dom på bilden. Platt fall.  Nu var jag tvungen att lösa ställningsproblemet akut!
 
 
Hade tillklippta bitar armeringsmatta, tänkte att bli växtstöd, de kan jag använda. Tre sidor blir nog bra. Böjer dem lite för rundare form. Får vika in de utstickande pinnarna. Var är rörtången? Upp på vinden och letar utan resultat. Men hittar ett aluminiumrör som jag kan använda i stället. Letar upp några armeringsjärn att ha som stöd i hörnen. Trycker ner den första i marken på lagom avstånd från plantan.
 
 
På den tredje sidan klipper jag av de utskjutande pinnarna. Blir smidigare. 
 
 
Eftersom jag inte är helt bekväm med svetsen än så går jag in för att leta reda på spoltråd. Det är alltid samma sak, jag letar och letar; börjar med verktygslådan, ingen tråd, fortsätter med skruv- och spikförrådet, ingen tråd. In i syrummet, där jag inte fått ordning än, och letar efter luffarslöjdslådan. Till slut hittar jag den. Bara tänger, ingen tråd. Tillbaka till verktygslådan som står längst ner i ett skåp i tvättstugan.  Nu lyfter jag upp den och leter ordentligt och se, där ligger spoltråden! Så ut och surra!
 
 
Äntligen! Arabella är upprättad igen! Nu återstår att rensa ogräset och flytta på oreganon.  Och slå ner ett par armeringsjärn till som stöd. Men det får bli efter frukosten.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0