Raku

Förra helgen var det höstens första träff för Keramikakademin på Kyrkerud. Fredag kväll glaserade vi skröjbränt gods.
 
 
Den här sälen ska ha flake off/nakenraku som ytbehandling.
 
 
Så här blev den som färdig, efter att jag pillat av flake off och glasyr. 
 
 
Jag vaxade en del partier innan jag doppade i glasyr. Använde tejp för att skydda vissa partier från glasyr,  på andra.
 
 
På lördag började vi vid 8-tiden och eldade fukten ur ugnen. Sen ökades värmen med mer ved, granved ska det vara. Godset ställdes på förvärmning ovanpå ugnen ich sen in i ugnen tills glasyren smälte. Då ligger temperaturen runt 900 grader.  Sen tar man ut godset m h a metalltänger.
 
 
 
Från ugnen direkt ner i en metallbehållare med kutterspån och hela föremålet täcka med spån och sen lock på som hindrar syretillförseln.
 
 
Upplockad och väntar på att bli rengjord. 
 
 
Lite närmare färdigt skick.
 
 
Några av mina baggar.
 
 
Min kopparfisk! Egentligen turkos glasyr med kopparglans.
 
 
Vi brände till långt efter midnatt, nån fixade strålkastare för att vi skulle se vad vi gjorde. Magiskt att se de glödande föremålen som kom ur ugnen.
 
 
Det här var också fantastiskt, oglaserat gods som är uppvärmt till ca 800 grader, lägg en fjäder mot godset, 
 
 
 Fjädern  blir överhettad och förvandlas till aska,
 
 
Voila!  Fjädermönstret fastnar på godset. Så häftigt! 
 
 
 Raku, tårarna sprutar av röken och man stinker värre än en böckling, men det är en teknik som gav mersmak. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

odlingstoken.blogg.se

Trädgård och skapande

RSS 2.0